Agroturystyka
podobnie jak Beskidy
a w nich bogata w przepiękne pejzaże - Wisła
zawsze gościnne i przygotowane na przyjęcie gości.

Źródło: www.wisla.pl

Zachód słońca z Jarzębatej

Jeżeli po ciężkim dniu mamy jeszcze trochę sił, żeby nacieszyć swoje oczy pięknem przyrody, wybierzmy się na wycieczkę, aby obejrzeć zachód słońca (o ile pogoda na to pozwala).
Wyjście z centrum Wisły proponuję zaplanować na ok. 1 godzinę przed zachodem słońca (godzinę zachodu odczytać można w przybliżeniu z kalendarza lub sprawdzić poprzedniego dnia).
Zabierzmy ze sobą latarkę, gdyż końcowa część spaceru odbywać się będzie po zmroku.
Czas spaceru ok. 2,5 - 3 godzin.

Z centrum Wisły udajemy się na ul. Olimpijską, by na jej końcu skręcić w prawo w ul. 11 Listopada. Drogą tą wznosimy się coraz wyżej między domami wczasowymi. Pomijamy żółte znaki szlaku turystycznego, który idzie wprawdzie w tę samą stronę, ale wejście nim jest uciążliwe. Nad OSW "Relaks" można zrobić mały skrót w lewo, przez las, ścinając pętlę drogi.
Po wyjściu "skrótu" na drogę zauważamy mrowisko - poobserwujmy te pracowite stworzenia, ale nie przeszkadzajmy im. Idąc dalej drogą wznosimy się coraz bardziej. Po wyjściu nad granicę lasu, za naszymi plecami odsłania się coraz szersza panorama. Idziemy jednak jeszcze wyżej. Po pewnym czasie nachylenie drogi zmniejsza się i przez ok. 200 m. droga idzie prawie poziomo. W tym rejonie zatrzymajmy się i odwróćmy, aby spojrzeć na piękny widok, a przy okazji zachwycić swoje oczy zachodzącym za Czantorię słońcem.

Od Czantorii w lewo widzimy grzbiet graniczny biegnący przełęczą Beskidek, Soszów (na szczycie górna stacja wyciągu), Cieślar (na szczycie domek), Mały Stożek, Stożek (z charakterystyczną "szczerbinką" przecinki granicznej), Kiczory. Na pierwszym planie Skolnity, a w lewo Kobyla. Po lewej polana Kozińców z masztem przekaźnika TV. Jeszcze w lewo Smerekowiec zwany też Czuplem. W dole, na wprost nas, otwarta dolina Dziechcinki. W prawo od Czantorii wznosi się Bukowa z dwoma domami wczasowymi.

Po schowaniu się słońca za góry idziemy dalej wznosząc się w stronę widocznego przed nami lasu.
W czerwcu i lipcu możemy zaobserwować ciekawe zjawisko - podchodząc do góry obserwujemy "wschodzące" zza Czantorii słońce, by pod lasem znowu zachwycać się jego drugim zachodem.

Na skraju lasu, na rozwidleniu dróg, wybieramy drogę w lewo. Trasa trawersem Kamiennego, wygodną drogą. Po ok. 10 minutach wychodzimy z lasu na osiedle Kamienny. Przed nami nowa panorama, tym razem na północno - wschodnią część Beskidu Śląskiego.
Od lewej widoczny Ustroń z osiedlem Manhattan, w prawo masyw Orłowej z wychylającą się zza niej Równicą, na ostatnim planie grzbiet z Błotnym, Klimczokiem i Magurą, bliżej grzbiety Kotarza i Starego Gronia, a całkiem po prawej, na pierwszym planie, Trzy Kopce Wiślańskie.

Nasz spacer kontynuujemy dalej tą samą drogą, która grzbietem schodzi w dół (w pewnym momencie odsłania się widok po lewej stronie, gdzie nad przełęczą Beskidek widać Jaworowy - szczyt z masztem wznoszący się nad Trzyńcem), omija przysiółek Mamrzynka, biegnie po lewej stronie wypiętrzenia z małą wieżą i wchodzi do lasu. Przed wejściem do lasu po lewej, w dole, widać światła drogi i domów z rejonu Oazy.
Lasem droga obniża się dosyć mocno wychodząc na Szymków (z jednym domem). Tutaj wykonujemy zwrot o 180 stopni w lewo i dalej lasem, przy zapadających coraz bardziej ciemnościach, posuwamy się mniej więcej na tym samym poziomie wysokościowym (wilków i dzików tu nie ma !). Po kilku minutach wychodzimy na otwartą przestrzeń i tą samą drogą schodzimy w dół. Dochodząc do D.W. "Krokus" warto spojrzeć w prawo na światła Wisły z rejonu dworca kolejowego.
Schodzenie już prawie nocą zostawia po wycieczce niezapomniane wrażenia.

Opisana trasa jest ciekawa również w ciągu dnia, gdyż w większej części prowadzi otwartym terenem, a zatem cieszy oczy pięknymi widokami okolic Wisły.

powrót - Ścieżki spacerowe - latem
lub
powrót - Spacerkiem po "gróniach"
MODx Content Manager »

« MODx Parse Error »

MODx encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« Execution of a query to the database failed - Duplicate entry '2147483647' for key 'PRIMARY' »
      SQL: INSERT INTO `baza23175_14`.modx_log_user_agents(id, data) VALUES('3969502375', 'claudebot')
      [Copy SQL to ClipBoard]

Parser timing
  MySQL: 0.0039 s s(4 Requests)