Agroturystyka
podobnie jak Beskidy
a w nich bogata w przepiękne pejzaże - Wisła
zawsze gościnne i przygotowane na przyjęcie gości.

Źródło: www.wisla.pl

Zboczami Bukowej

Bukowa (713 m.n.p.m.) jest górą wznoszącą się na pn - wsch od centrum Wisły. Nie prowadzi przez nią żaden szlak turystyczny i dlatego, jako góra "dziewicza turystycznie", jest godna poznania.
Proponuję ok. 2 godzinny spacer zboczami Bukowej, Kamiennego i Czerchli.

Najlepszym punktem wyjściowym jest rejon dworca PKS. Po wyjściu z niego na główną drogę i przejściu przez most na rzece Wiśle, skręcamy w prawo i wznosimy się do góry ul. Bukową. Po kilkuset metrach mijamy po prawej willę "Silesia" (będącą kiedyś własnością ks. bp. Burschego), a następnie budowany od wielu lat dom wczasowy. Po lewej, w głębi, sanatorium "Jubilat". Droga pnie się ostro do góry. Po ok. 1500 metrach od początku ulicy Bukowej, powyżej D.W. "Ondraszek", dochodzimy do ostrego zakrętu w prawo.
Stąd roztacza się jeden z najpiękniejszych widoków na Wisłę (szkoda, że ostatnio zarasta drzewami).

Od prawej widzimy fragment grzbietu granicznego (od przeł. Beskidek po Soszów), na pierwszym planie Skolnity (z masztem telefonii komórkowej na tle lasu), bardziej w lewo Kobyla (z charakterystyczną "czapką leśną"). W dali, na lewo od centrum Wisły, widoczne Kozińce z masztem przekaźnika TV, a całkiem po lewej stronie zbocza Jarzębatej i Czerchli. W dole miasto Wisła z wijącą się wstążką rzeki.
Po chwili przerwy na podziwianie panoramy opuszczamy szosę i wchodzimy w drogę leśną wznoszącą się lekko do góry. Droga ta, idąca najpierw polaną, skręca w prawo i w linii spadku wchodzi w las. Najpierw jest to młodnik, potem las bukowy, a następnie "ciemny" las świerkowy. W lesie tym dochodzimy w pewnym momencie do roztrojenia ścieżek (w lewo, do góry i w prawo). Wybieramy wariant "prawy". Po kilku minutach ścieżka przestaje się wznosić, a wręcz lekko schodzi w dół. Po kilkuset metrach zauważamy schodzące w prawo, w dół oporęczowane schodki. Schodzimy nimi kilkadziesiąt metrów i wychodzimy na polanę.

Polana ta jest symbolicznym miejscem modlitw ewangelików wiślańskich w okresie kontrreformacji (podobne miejsce jest na zboczach Równicy). Co roku, w ostatnią niedzielę sierpnia, są tu odprawiane nabożeństwa. Na kamieniu symbolizującym ołtarz wyryte są daty 1654 - 1782.

Po chwili zadumy opuszczamy polanę ścieżką w drugim, górnym jej rogu wychodząc z powrotem na drogę leśną, którą kontynuujemy spacer. Droga obniża się nieco. Po chwili, po prawej stronie otwiera się trochę zmieniona panorama - na horyzoncie pojawia się Stożek (szczyt ze szczerbinką przecinki granicznej). Droga trochę jeszcze schodzi, by następnie skręcić w lewo, w las bukowy. Lasem tym dochodzimy po chwili do granicy pastwiska. Przechodząc przez bramkę wychodzimy na jedno z zabudowań na stoku Bukowej.
Stąd roztacza się nowy widok, tym razem na wschód: najwyższe wzniesienie (z masztem) to Srzyczne (1257 m.n.p.m.) - najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego.
W lewo od niego - Magura i Klimczok.
Na najbliższym planie - Kamienny (ze schroniskiem pod szczytem) i wychodzące zza niego Trzy Kopce Wiślańskie.

Schodząc między zabudowaniami w dół dochodzimy do przełęczy. Prowadzi tędy droga z Wisły do Dobki przez Tokarnię. Jeżeli nasz czas jest ograniczony, możemy zejść w prawo, w dół, by po 30 minutach znaleźć się z powrotem na dworcu PKS. Proponuję jednak spacer dalej. Leśna droga wznosi się łagodnie i dochodzi do miejsca zwanego Szymków (z jednym domem). Stamtąd, na rozdwojeniu, wybieramy drogę w prawo i po 5 minutowym spacerze lasem wychodzimy na otwartą przestrzeń. Mijamy zdewastowany wyciąg narciarski Huty Baildon i po chwili stajemy na skrzyżowaniu.
Proponuję podejście ok. 50 m. w lewo, by tam usiąść na widokowym tarasie baru "Pod Lasem" i uzupełnić płyny w organizmie. Widok stamtąd jest przepiękny...

Po odpoczynku kontynuujemy spacer w dół. Po ok. 400 m., przed szczytem Czerchli, możemy wybrać dwa warianty końcowe:
- albo iść w prawo i po 10 min. zejść do wylotu doliny Bukowej,
- albo iść w lewo, by po ok. 20-30 min. zejść między domami wczasowymi Partecznika na ul. Olimpijską, a stamtąd parkiem do pl. Hoffa.

powrót - Ścieżki spacerowe - latem
lub
powrót - Spacerkiem po "gróniach"
MODx Content Manager »

« MODx Parse Error »

MODx encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« Execution of a query to the database failed - Duplicate entry '2147483647' for key 'PRIMARY' »
      SQL: INSERT INTO `baza23175_14`.modx_log_operating_systems(id, data) VALUES('3015360460', 'Not identified')
      [Copy SQL to ClipBoard]

Parser timing
  MySQL: 0.0039 s s(5 Requests)